Monday, December 14, 2009

kepada Allah kita datang, kepadaNya kita kembali

munirah ismail aka chichoi gtau aku via ym tadi yg kak mawaddah's (our former senior back in stj) son passed away this evening sbb tersedak susu. shocking news i must say!

tapi aku yakin kak mawaddah dan suaminya kuat menghadapi ujian ni. though tak kenal mereka betul2, sepanjang aku kat stj, mereka org yang tawadhu'.insyaAllah. dan semestinya perkara ini adalah blessing in disguise. saat mereka sedih, sebagai manusia biasa menghadapi dugaan ni, pastinya sudah ada seseorang mendoakan mereka nun dari syurga.

memang perkara di luar jangkaan. segalanya urusan Dia yg Maha Berkuasa. sebab kpd kematian memang sangat di luar pemahaman kita. rasa macam tak logik tapi itulah kebenaran setiap orang yg beriman harus percaya.

teringat satu kisah bagaimana Allah mampu menarik nyawa hambanya sekaligus tanpa mampu kita menahan atau menolaknya. tidak sesaat pun awal, tidak sesaat pun lambat.

sang ibu sedang di bilik mandi memandikan bayinya di besen mandi. sedang ibu meneruskan tugasnya, dua lagi anaknya, putera dan puteri bermain pedang2 di ruang tamu rumah. 

tanpa disengajakan, sang putera telah menghunus senjatanya ke perut sang puteri yang diluar pengetahuan ibu, merupakan pisau pemotong di dapur!sang puteri menjerit meraung kesakitan. teriakannya didengari ibu, lantas bergegas mendapatkan anaknya yang sedang menggelupur berlumuran darah. sang putera menggigil ketakutan lalu menyembunyikan diri disebalik kereta di garaj.

dengan perasaan panik berbaur cemas, sang ibu lantas mendukung puterinya ke kereta dan bergegas menghidupkan enjin dan mengundurkan kereta. tiba2 sang ibu merasakan semacam terlanggar sesuatu. beliau keluar dan mendapati puteranya berada di bawah kereta sambil berlumuran darah. beliau telah terlanggar puteranya sendiri!


lantas sang ibu bergegas mengusung anak lelakinya memasuki kereta lalu memecut kenderaan menuju hospital. tiada lain yang difikirkan melainkan anak2nya.namun............




kuasa Allah, sang ibu telah terlupa akan bayinya yang berada di dalam besen mandian. ibu mematah balik mahu mendapatkan bayinya. beliau tetap mahu ketiga-tiganya selamat.


apakan daya, ketiga-tiga anaknya meniggal dunia di pangkuannya termasuklah sang bayi yang lemas di besen mandian.


*seperti yang diceritakan oleh seorang ustaz semasa di kem pemantapan akidah ke ape tak ingat. time f4 mase tu. satu batch kene pegi secara 2 peringkat. satu group kat dusun eco resort, satu g kat lembah pangsun, hulu langat*


Allah knows best.

1 comment:

Munirah Ismail said...

innalillah..kite pon kne berdoa utk little 'ukasyah ok.. :)