Sunday, February 7, 2010

Kembalikan indah~


saya pernah menggilai lagu ni (yeah!mmg poyo pun.maka??) ketika zaman2 frust menonggeng tertonggeng2..calling2 sama ibuku (yang pastinya bukan ibumu) nangis2 meluahkan perasaan. Oh, kaulah ratu hatiku (ini tak termasuk dlm luahan rasa..heheh). Tp beliau (mak) selain tidak menangis sedih bersama2, beliau menggunakan skill lain untuk memujuk hatiku. Contoh,  dgn pernyataan begini: alaaa,apela sgt kalau nk sedih2 berbakul2 mcm ni. Mak ni, lagilaa haa. Tak payah nak cerita dah.

Perkataan berbakul2 tu exaggeration saja. Mak tak ckp pun perkataan tu. Kalau ckp, memang rock, bukan?hahaha. Dan beliau tak bermaksud pun nak merendah2kan apa yang aku rasa, cuma aku tahu, yang dia tahu anak dia ni kuat dan mampu nk lawan perasaan tu. Anak dia ni mmpu nak tanam rasa benci dan akhirnya melupakan kejadian mengenali hamba Allah tersebut. Walaupun berdarah2 hati ni, tetap nmpk cool saja di luar. Bukankah lebih best mcm tu?

Aku ingat lagi masa hamba Allah tu berkunjung ke rumah masa hari raya( bila entah). Mak macam sudah berkenan sahaja. Waalaupun tidaklah melompat2 girang memberitahu jiran tetangga yeaaay anak dara aku dah ada teman laki2, senyuman dan pertanyaan (macam mana ***** tu skang?) sudah cukup membuatkan hati aku berbunga2. Gembiranya mak, kebahagiaan buat aku.


Tapi, ku sangka panas hingga ke petang, rupa2nya salji di tengahari. (cewwah, mentang2 kat uk skang, berlagak tak pandang hujan dah.Nanti kau!berlagak sangat ye!) Berlakulah kes kecurangan di depan mata. Wah!Mcm drama leleh air mata la pulak! Ok, tak perlu elaborate panjang2.


Mulalah masa tu menggelabah cari lagu2 jiwang yang berkaitan ngan jiwa. Aku pun tak sure kenapa. Saje nk biar air mata menderu2 jatuh. Mungkin. Atau sekadar nak mencari apa2 subjek yg boleh sekurangnya fhm akan keadaan diri masa tu.Mungkin juga. 


But i did it fine i guess. I went thru all the pain and sadness secara tabah (mungkin). Bukti: takde pun parut kat  wrist ni kesan kelar2 ngn pisau ke hape. Body metabolism pun masih baik2 buktinya aku tak consume barang2 pelik bukan? haaa..pencapaian hebat lagi lebatlah tu kan??ok. exaggeration lagi sekali.

Dan aku rasa, selain family dan rakan taulan yang telah menjadi tulang belakang, aku rasa patut bagi award kat diri sendiri jugak. Hasil dari monolog dalaman memberi nasihat dan motivasi kepada diri sendiri, aku berjaya melepasi kritikal stage dgn jayanya. *standing ovation*

Sape2 pun dlm dunia ni, pastinye akan menangis, kalau tidak sealir dua air mata, barangkali berkotak2 tisu terkorban utk mengelap hingus ketika terjadinya kejadian ini dlam hidup mereka. Somebody well-known ke, budak sekolah ke, budak uni ke, dah kawen , bertunang, anybody lah. Cuma utk menjadi waras dan keluar dari kepompong kesedihan itulah yang sukar. Sama ada berjaya atau tidak, it's up to individual. 

Sekarang, berkat doa keluarga,rakan2 dan diri sndiri, aku dpt melalui hidup seperti biasa. (eheh, mcm rancangan tv ala2 individu insaf setelah berbuat onar pula). Bukan2, maksudnya, sudah dpt cari kebahagiaan sndiri tanpa perlu lagi dah nk toleh belakang ingat2 pengalaman2 Puduraya, Kad raya watsoeva. Tak perlu. Itu semua kenangan lalu. Saya sudah ada kenangan yang baru. Terima kasih mak, atas restumu. (ayat mcm nak kawen dah!Apekah!)


Apa2 pun, jgn lupe yang di atas sana. 






16 comments:

miss_d said...

this is life...

b strong k..

papepon caiyok!

fadhillahbakren said...

oh terima kasih miss_d =)

dylasham said...

Good! its hard. Tahniah kepada anda! hakhak. Hurm,..

DoDu@HaHA said...

susah.. baru nak rasa... :(

fadhillahbakren said...

makciiikkkk!lama tak update.hisy.rindulah ('_')

hey,tahniah juga utk anda. anda tidak melakukan perkara2 tidak waras bukan?
c..stjrian mmg wira sejati *tetibe*

fadhillahbakren said...

hekal: ?? tell me about it!

reverie said...

tak apa. nanti kita buat satay k. ;)

..... said...

haikal: y?
reverie: tak habis2 dengan satay nye...

fadhillahbakren said...

reverie: ye!sejurus mendapat elaun secara pukal itu.insyaAllah~

hannah: mmg takkan habis selagi tak dpt. (isu:satay)

dylasham said...

haha. waras sigit surianto. Ada mcm nama adek ko je pek. hurm. :D.Srikandi sejati kah? macam nama hostel je plak. hahah

i.Z.z.A.t.I said...

girl power bebeh!! :DD

fadhillahbakren said...

yeahhhh!!!girl power! \(^_^)

fadhillahbakren said...

dylasham: waras sigit surianto ape ko merepek ntah ni wok!hahaha...mcm sewel je anda. xpe, anda msih ada kwn ni. sedikit saja lagi ni dah nk sewel dah..lalalala~~~haaa tgk..dah nynyi2 tepi kolam dah,bunga tnjung selit tepi telinga. ;p

DoDu@HaHA said...

huuuu..

dylasham said...

hahahha. ko lg swel okay pek. weh ada ar jr kte nama tu. aku ingt ak salah nama dia tdi. baru je cakp sal die tbe2 kua kat home aku mis jass baru fren ngn waras sigit surianto tu! gila coincidence okayyy. haha

fadhillahbakren said...

dyla: ok skarang aku xtau cmne nk react..(sedang tersengiiiiiiiiiihhhh saja)..apsal ko mention kat aku laaa hai!serious aku lupe.ngaahahah!