Wednesday, November 11, 2009

kau bertanya,aku menjawab,tapi......

hari ni aku g uni sbb ade hal. eyh apekah?hari2 pun org pergi uni. ok2 lemme explain. this week, which is week 6, is reading week for all students,which means there's no class..tapi..keje berlambak2 nak wat. assignments, portfolio nak kene hantar (mmpus!dah ar dari 1st week rase cm kosong je portfolio neh).ok lets talk bout it later.mase tak bnyk, so gunekan utk cerite bende lagi penting.ouh sejak bile dpt membezakan mane penting mane tak ni?ahahahah...


i went to see my lecturer (with my friend) to consult about our assignment.and this was when it happened.

we were about to leave her room when suddenly she asked us one question which finally lead to lots and lots and lots of questions. yg mmg selama ni aku mmg try to avoid.

soalan 1: what are you all wearing on your head?
soalan2: why should you all wear it?
soalan3: can you marry a person from a different religion?
and bnyk lagi soalan2 yg ditanya,nmpak mcm berminat dgn Islam tapi kdg2 tunjuk rasa annoying. one question came after an explanation.sumpah kelu lidah.

bagi semua, aku rase tak berat soalan2 ni.SEMUA maksud aku yg ckup ilmunya utk bercakap soal ini. dengan bersikap ignorant, ah lantaklah hal orang, biarkanlah janji aku tak buat-aku ingat aku dah ckup selamat. so when it comes to such situation, dang!gelabah dah.

bukan ape. aku tau bukan selamanya kene mengelak dari diaju soalan2 mcm tu, or mungkin soalan2 yg lebih mendalam.bukanlah kite ni zero ttg agama sendiri. cuma bagi kita, aku la, ckupla sekadar jaga hal sendiri, hal2 luar lantak ah. tapi terbukti gak tanggapan aku salah. abis dah tiba2 ditanya sal agama sendiri, xkan nak ignore?atau buat hukum hakam sendiri?

oh oh oh..berat,mmg berat.

tang soalan nombor 3 tu, ape jwpnnye?boleh?sesetengah tmpat boleh, setengah2 tempat plak tak boleh.ye, tau,ikut mazhab masing2. ape ko nak belasah perkataan mazhab in english ? dan2 tu nk bukak kamus?so, cmne tu nak explain?kang last2, ko pening nak explain, org yg bertanye pun lagila sawan babi agaknye kat situ.

cmne tu?hahaha.aku bukan tanye soalan ni suke2,bukan gak sesuka suki aku nak post entry mengundang kontroversi,tapi sekadar berkongsi. aku cetek ilmu bab2 ni. ilmu2 lain pun. tapi rase malu lain mcm kalau ditanya bab2 ni tapi x dpt jwb berbanding subjek SLA ke, oracy kejadah yg lain tu.

mcm tak puas nak explain. urgh!agama sendiri tu. mcm kalau org tanye sal culture kitela.kenape mcm tu kenape mcm ni. kalau kita dpt jwb kire nasib baiklah,dpt ketengahkan culture sndiri. kalau takpat jwb?rase2nye org yg bertanya akan sentiasa berfikiran positif?or buat2 fhm sdiri?xpun selama2nya misinterpret?

kang kalau explain lebih2 plak jadi ckp tak serupa bikin plak. kalau terlamapu menjaga plak kang, hukum hakam tu bersandarkan ke arah memback up diri sendiri pulak. aduiyai.susah ni. susah.


and among all of the questions, org yg bertanya tu ade ckp sal perbezaan hak lelaki dan perempuan dlm Islam. die bagi tanggapan ala2 feminism punye konsepla.ah sudah!mampui ni cmne nak jawab. die mmg nmpknye tak puas hati kenape ppuan kene cover our hair, why dont man?

oh oh oh.agak2 cmne tu nak jwb?

ini pandangan aku, nak terima, terima kasih aku bagi. xnak terima, abaikan.

first of all, lets skip the pakai2 tudung part. 
bagi aku, there's no such term of unfair dlm hal2 laki dan ppuan ni. aku ckp lagi, its more to protect us, the women. yeah, u can always see man's role as a leader, woman shudnt be a leader, bla3.. because man and woman complement each other. we're no competing each other. we just complement each other.

dan die mengangguk. i dunno whether she's buying my opinion or sekadar mengiya sebab dah pening dgn explanation aku yg serabai.aduiyai.

hah pastu sumpah aku dah taktau nk ckp pe. luckily aku ngn kwn aku tu had succesfully diverted the conversation to another topic. tidak langsung sal agama.phew~


yes,its such a relief, sbb:-
1- takut makin ckp, makin tersasar. makin tersilap, makin tersalah
2- takut ape yg dickp akan lead to menampakkan keburukan agama sendiri.
3- mmg dah ketandusan idea. tidak ckup knowledge.


ade bantahan?

2 comments:

DoDu@HaHA said...

perkasakan ilmu dengan pendedahan..

bagus.. at least anda terdedah dgn situasi sbenar...

mungkin lain hari kamu akan lebih bersedia..

fadhillahbakren said...

baiklah baiklah T_______T