Sunday, September 13, 2009

amalan mulia lagi berpahala

aku hangen!

alkisahnye,aku tetibe menjadi addicted kat jus jambu batu sejak 2 menjak nih.abg long lah aritu mase balik bukak puase reramai,g perkenalkan kat aku.terus geletek tekak aku.nak lagi!nak lagi!

bukan aku tak penah minum air jambu,slalu..tapi tu yg jus punye siap dlm botol tinggal bancuh je.
tp yang ni baek punya.terase lah serdak2 die.best!

sampai skang, aku akan cari air jambu kalau g bazar.

tapi hari ni mmg aku sentap.sape penah minum air jambu mesti tau.kaler die adelah ijau pudar, mmg macam xde warna tapi rasa sgt best! so dont u judge the juice by its colour.ade phm?

buke tadi,mcm bese mesti ade air jambu. blum berkumandang azan aku da melanguk kat meja makan. air jambu da tuang dlu dlm gelas.

azan berkumandang.


doa.makan kurma


kunyah.kunyah lagi.telan.


teguk air jambu.
pfffttt!
%#@!^&)(&^%$#$%!!!


ni air pandan ke..air jambu ni pakcik???


kalau ye pun nak bagi attractive kaler die,baek punya ijau.xyahlaaa pegi cmpur ngan pandan.ye aku tau nmpak cantik kaler ijau tu.tapi mual taw takkkk tekak niii

ades!

takyah  letak perwarna2 segala lah! biar air tu pucat xde kaler pun xpe.org kalau dah ske mesti beli punye!


pening kpale aku smpai skang.sumpah mmg xley trime aku air rase pandan.rase cm minum air pe tau?tu ha bunga rampai tu,ko blend cmpur air.ni pun aku da rase wangi2 je kat tekak aku.cm bau bilik pengantin ha!
aku xnaklaa weyh.ubat gigi ngan listerine da ckup dah!


sedih aku ngan peniaga2 kat bazar ramadhan skang ni.kuih mahal satu hal.tatau pe kes ntah nak naik2 harga.xde penah aku dengar pulak kat buletin tv3 tu harga gula tepung naik.dah pyh nak cari kwey 3 singgit skang.tah hape bahane ntah! paling2 5 kpg 2 hengget.hak alaaa..aku xnk bnyaklaaa..sape nak kasi abes?saje nak suh aku mmbazir kan..

yg aku lagi sdey sal kualiti.ko agak2la kot.sal mkn ni ha.bukan sal jam tgn pasar mlm ko ley kencing2 org.paling2 orang pkai seminggu pastu rosak.xdehal,beli lain.

ni sal makan,sedare sedari.masuk perut jadik darah daging.ape bahananye ko taktau ke kalo ko jual mknn basi kat org?ke mknn semalam ko goreng balik,mknn 2-3 hari lepas yg kau rase eyh mcm elok lagi.ah alter sket2jual jelah.
orng puasa weyh?agak2laaa

ni btul2 jadi.aku tak tipu.meh aku cite

abg aku ske sgt kwey popia.tak kisah goreng,basah or yg salut sambal tu.mmg kurus pahala puasa abg aku aritu kot.

die smgt gle nak beli kwey tu.tetibe gerai popia sorang pakcik ni tutup( gerai favourite!).hampa dan kuciwa sang abang ni. jln2 kat gerai lain.nmpak satu gerai ni.50c sekeping.besar gak.kire okay.die rembat.balik terus hidang.semangat!(gaya dina ngan ray @ era.fm..apekah????)

skali....
ko tau ape isi dlm die?kwey roti sardin gulung yg aku bet smalm tu punye.sebab segala sardin kentang etc etc adelah sdah tawar tak sedap dan masam macam dah basi!ape nerakenye ko jual kwey cmni dohh

x abes ko sedekahlaa kat surau masjid tu ha.xyah ko tipu de.bulan puasa ni weyhhh.

dari luar nmpak baeeekkk gle smooth ko cover ngan kulit popia ye!bedebahsss

haih!x fhm aku.
aku x blame semua peniaga.ye.tak semua peniaga cmtu.ni yg darah2 nak untung je amik kesempatan nak untung lbey,kwey sedap x sedap mhal tak agak2 belakang crite.janji dwet masuk.astaghfirullah.

kepada yg ikhlas meniaga tu,alhamdulillah.semoga kalian dipayungi rahmat di bulan mulia ni.

kepada yang seperti di atas, tambah lagi yg jual air keladi rase tepung,air soya cair cam air basuh beras,air jambu rasa jambu dah bonyok,ayam percik tulang2 rm5 satu dan mcm2 lagilaaa menu2 tambahn yg korang reka...tanggungla sendiri berkat tak berkat dwet korang dpt tu.

bulan2 puasa biasela org pun bernafsu2 nak bli fud.ko cube bygkn org lapar2 bersemangat nak terjah pe dorang beli, tetibe hampeh je rase.ko tak rase menganiaya ke?tak pasal2 14 ratus sumpah seranah ko dpt sehari.sehari.sebulan?agak2 selamat tak perjalanan ko nak balik beraye nnti??

tapi kire pengajaran gak kat pembeli.dah terkena xyah beli dah lagi.xde second chance segala hai.xyah kesian2 gerai die cm xde org beli,ko g ringan kaki g beli konon2 nak tolong kasi laku.lagi skali aku pesan.thak fayahhh!

yg penting ingat,air jambu bukan warna ijau terang.die mcm xde warna.ijau sket2 je!

malaysian silent killers(sorry kalau tak tepat)
1- heart attack
2-breast cancer
3-servical cancer

ATAU

1- makanan d bazar ramadhan
2-minuman d bazar ramadhan

sekian!

5 comments:

nooratikah said...

haishh~ aku yg bace ni pon mara...

tiap2 taun camtu kot... peniaga kt psr ramadhan ni nipu jek... biar xsolat, xterawikh asal dpt niaga... last2 untung nyer xgak.. die duk g niaya org lain lak... berkat mmg jao skali laa... mane g pahala nyer bln ramadhan ni...???

nabila said...

biarlah..duit 2 diorg wat p bli mknn..jadi darah daging..haram sampai anak cucu cicit tuek segala..yg penting kite pengguna kene jimat...kalo yg da terkena 2 anggap lah sedeqah. kite dpt pahala, diorg dapat dosa.berganda2

nabila said...

eh silap..kite pengguna kene bijak

Anonymous said...

ko g bli bazaar mane ni dik? apsl teruk sgt? x carik bazaar lain ke? rasenye belah2 penang ni sume ok lg. part harga tu mmg dh stended kot 5kpg rm2. aku pon x bli smpai rm2, aku ckp nk 2 je - kne 40sen sbijik. last few days ni x pyh brhrp kt kuih muih air pasar la. g bli kt supermarket je :D

fadhillahbakren said...

bijou:nak wat cmne..huhu..kalau da niat tu x betul kann....berkat tak berkat mane pk..jnji untunlah untuuun..

nabila :ya btul.skali da kene mmg taubat nasuha xmao beli kat situ lagi.huhu..

akak anonymous : kat area2 kwasn umah saye.dorang ni kebanyakannye mcm tak biasa niaga.maybe amik peluang bulan puasa ni.huhu..

buat sndiri jela kan..puas hati~