Wednesday, December 8, 2010

Ini betul-betul, bukan cobaan


Waktu makan adalah waktu emas kitorang. Walaupun jarang makan sekali sama-sama, tapi bila ada waktu semua orang balik and dapat makan sama sama, masa ni la kitorang sembang; ilmiah, tak ilimiah, sejarah susur galur tok nenek, semua semua lah.

Kalau bukan waktu makan, waktu mak masak. Aku suka jugak melanguk dekat dapur, dah tak ade apa yang nak aku tolong, aku tolong teman.

Mak suka cerita zaman dulu-dulu, masa dia kecik kecik, hidup susah atuk garang silap sikit kene lempang.HAHA..Cerita favourite aku, which is akan diulang-ulang everytime balik kampung pakcik makcik kumpul is pasal atuk garang lah. Lagi-lagi kalau die tengah tidur, nak menapak atas rumah pun kena perlahan-lahan beb!Memang Assalamualaikum lah kalau sampai die terjaga.

Ada sekali tu, mak aku tengah buai makcik aku yang second last. Merengek-rengek taknak  tidur. Sekali kauu terjaga arwah Tok Mahat. Pangggg sedas kat mak! Hangen woh, orang lain bising orang lain kene lempang.

Pastu berlelah2 masing-masing yang lain terjun rumah,ikut tingkap ikut pintu yang mana sempat.KAHKAHKAH dasyat tak dasyat.

Yang paling tak tahan makcik aku yg no4. Tingkap rumah dulu-dulu kan tinggi, gayatla kot nak terjun sedar diri bukan superhero T_T Teragak-agak nak terjun atuk dah dekat belakang,last -last kench dalam seluar. 

Memang epic woh!

Pastu yang aku nak cerita ni, arwah atuk sebelah nenek aku. Kitorang panggil Tok Sanip, tak pernah tahu ini nama betul ke tak, tapi aku rasa nama betulla kot sebab orang dulu-dulu suka guna nama betul tak macam kita sekarang nama hape hape entah nak guna padahal mak bapak dah kasi nama cantik-cantik.Sheesh! 

Arwah ni dulu kira aktif buat teater bangsawan.Yang murah-murah punyela dekat kampung je. Mak aku bila cuti sekolah ikut die tolong tolong sikit, buat2kan props. 

Everytime jumpa dia time raya ke takpun kenduri kawen, either die suka nanyi2 syair, dia sembang pasal teater die dolu2. Takpun zaman Jepun. Eh.Tetibe.

Rugila pulak tak terasa nak dengar betul-betul, belajar ke ape. Dulu bila dia duk cerita, rasa macam annoyed gila apsal atuk ni asyik-asyik cerita ni takde cerita lain ke macam cerita macam mana atuk mengorat ke takpun atuk dulu-dulu hensem ke tak. Sekarang saya adalah berminat dengan perkara-perkara tersebut ye (teater, benda benda tradisional semua tu)

Now dah takde, menyesal.Terpaksaaa la berjam-jam menelaah youtube :|



Atuk, dulu ade tak tarian joget melayu dalam teater bangsawan atuk?


No comments: